Co je to Pitti Immagine Uomo a co tam dělám?

Pitti Immagine Uomo je veletrh s klasickou pánskou módou, který se koná dvakrát do roka ve Florencii. Je to pravděpodobně nejvýznamější veletrh tohoto druhu na světě. Od doby, co se o pánskou módu zajímám, byla účast na tomto veletrhu můj malý sen. Minulý rok se mi tento sen splnil díky společnosti Gentleman Store pro kterou pracuji jako fotograf. Majitelé této společnosti (jedním z nich je Pavel Králíček z blogu Pravý Gentleman) jezdí na každý ročník a od minulého ročníku jezdím s nimi. Tentokrát jsem se tedy účastnil již podruhé.

Na minulém ročníku jsem byl spíše pro zábavu, pro Gentleman Store jsem zde neudělal skoro žádnou práci. Tentokrát jsme však vymysleli obsah na sociální sítě, který by bylo dobré nafotit a vytěžit tak mojí přítomnost trochu více. Jednalo se hlavně o dokumentaci toho, jak se vybírají nové produkty u dodavatelů.

Dva muži v obleku sedící na slavném Pitti chodníku.

Výbava

Na Pitti je to v podstatě jen o streetstylu. Chodíte s foťákem v ruce, díváte se okolo sebe a střílíte fotografie lidí, kteří vás zaujmou. Všichni jsou zde na to zvyklí a vždy je tu také početná skupina tzv. „pitti peacocks“ (viz dokument), kteří dokonce pózují a chtějí být foceni. Ze zkušenosti z minulého rok tedy vím, že mi stačí pouze tělo, 50 mm objektiv, karta, baterie a popruh. Nic víc s sebou na místo dění ani brát nechci, bylo by to už moc těžké. Fotografie s dodavateli také nevyžadují žádné speciální vybavení a s uvedeným bych se krásně obešel.  Nicméně jsme jeli autem, takže jsem nebyl omezen váhou, objemem ani množstvím zavazadel, přirozeně jsem toho tedy sbalil trochu více.

Tělo Canon EOS 6D

Mé primární tělo. U něho je výběr celkem jednoduchý. Mám sice ještě záložní 600D, ale to je opravdu pouze záložní a beru ho jen na svatby a podobné akce, kde si nemohu dovolit být minutu bez fotoaparátu ať se děje co se děje. Na Pitti jsem tedy vzal jen 6D.

Objektiv Canon 50 mm f/1.8 STM

Geniální objektiv co se týče poměru cena/výkon. Určitě se o něm na tomto blogu nezmiňuji. S tímto objektivem jsem vykryl opravdu celý veletrh (z výsledných 50 fotografií jsem 49 vyfotil pomocí něho). Na fullframe snímači poskytuje rozumný prostor aniž bych musel stát od objektu ve velké vzdálenosti. Zároveň ale nezkresluje a díky nízké cloně krásně rozostří pozadí. V této verzi STM také rychle ostří a celkově je to skvělý streetstyle objektiv. Pokud bych si mohl vzít pouze jeden objektiv, byl by to právě tento.

Tři komunikující muži s telefony v ruce.

Objektiv Canon 17-40 f/4 L USM

Tento objektiv se snažím mít s sebou vždy pokud to jen trochu jde. Je skvělý co se týče obrazové kvality a oproti 50 mm s ním dokáži udělat mnohem širší záběry. Nečekal jsem sice, že bych nějaké dělal přímo na veletrhu, ale minulý ročník jsem ho využil na krajinky, když jsme po cestě stavěli v Alpách. Říkal jsem si, že bych s ním mohl vyfotit i nějaký celek prostoru, kde se veletrh odehrává. Na to nakonec nedošlo a vyfotil jsem s ním pouze jedinou fotografii při vybírání nových kravat. Seděli jsme s dodavatelem u jednoho stolu a bylo prostě jednodušší vyměnit objektiv, než se zvedat a poodstoupit si.

Objektiv Canon 75-300 f/4-5.6 III USM

Zde to byla volba čistě „kdyby náhodou“. Věděl jsem, že objektiv nepoužiji, ale v brašně na něj bylo volné místo a těch pár set gramů navíc mě také nezabije. Nakonec jsem ho opravdu nepoužil, ale mohl jsem odjíždět s klidem v duši, protože jsem měl v brašně pokrytý (s lehkými mezerami) rozsah 17-200 mm.

Stativ Triopo GT 3128 + NB-1S

Jak už jsem psal, jeli jsme autem, takže jsem si mohl vzít kufr, do kterého se mi vejde můj cestovní stativ. Mimochodem, pro tyto účely vám tento model určitě doporučuji. Je z karbonových vláken za velmi rozumnou cenu. Kvalita zpracování malinko trpí, ale pořád je to lepší než Vanguard v podobné cenové hladině a je opravdu lehký a celkem skladný.

Jistě jste pochopili, že toto je další předmět „kdyby náhodou“. Bral jsem ho v podstatě jen z toho důvodu, že jsem mohl, a přeci jen jsme bydleli v srdci Florencie. Kdybych objevil místo, které by bylo skvělé vyfotit v noci, neodpustil bych si, že mi stativ leží doma.

Pohled na noční Pitti po dešti.

Popruh Peak Design Slide

Proč píšu o popruhu? Protože ho miluju. Pokud tuto společnost z Kickstarteru neznáte, určitě se na jejich produkty podívejte. Konkrétně tento popruh mi pomáhal při focení na Pitti v tom, že jsem ho mohl během pár vteřin odepnout a zase nasadit. Nenosil jsem totiž fotografickou brašnu, ale pouze svou tašku do ruky, která mi ladila s oblečením (ano, chtěl jsem trochu zapadnout). Do té jsem si vzal tělo s nasazeným 50 mm objektivem, objektiv 17-40 mm a tento popruh. Pokud jsem jentak procházel, mohl jsem kdykoliv sáhnout do tašky jednou rukou a vytáhnout foťák bez popruhu, který by jinak vadil a mohl by něco v tašce zachytit. Naopak pokud jsem chtěl chvíli chodit a intenzivně fotit, mohl jsem popruh během chvilky nasadit a nosit tak foťák na krku.

Ostatní

Samozřejmě jsem k tom všemu měl také dvě náhradní baterie, nabíječku a několik SD karet. Na karty doporučuji tvrdý voděodolný obal od společnosti Hama. Stojí pár stovek a vaše karty v něm budou opravdu v bezpečí. Nezkoušel jsem to, ale veřím, že by obal přežil i přejetí autem. Co se týče voděodolnosti, tak tu jsem zkoušel a můžu potvrdit, že se s kartami můžete klidně vykoupat. Dalším „příslušenstvím“ pro mě byl Macbook Pro 13″. Kompletní úpravy jsem si sice nechal na doma abych měl po ruce myš, grafický tablet a větší monitor, ale základní protřídění a úpravu expozice jsem zvládl ještě než jsme odjeli.  Také jsem na něj každý den zálohoval.

Dva muži v kabátech před velkým Pitti posterem v hlavním prostoru veletrhu.

Nastavení fotoaparátu

Venku

Když jsem fotil venku, nemusel jsem příliš řešit světlo, bylo ho dostatek. Tím pádem jsem volil ISO 100 (teoreticky jsem mohl nastavit i ISO 50, ale to se snažím využívat minimálně) a protože jsem většinou používal clonu 1.8 nebo 2 (f/2 kvůli obrazové kvalitě, každý objektiv kreslí o něco lépe pokud nepoužíváme krajní hodnoty clony), mohl jsem si dovolit používat poloautomatický režim, který mi dopočítával čas. Ten většinou s tímto nastavením vycházel v řádech tisícin vteřiny.

Muž v obleku na střeše hlavní budovy.

Uvnitř

Při focení uvnitř už byla situace trochu horší. Světla bylo méně a navíc se dost měnilo v závislosti na tom, kam jsem objektiv namířil. Často byli někde osvětlené nějaké produkty a to způsobovalo přepal. Situaci jsem tedy řešil tak, že jsem nastavil nejnižší možnou clonu, tedy 1.8 a nejkratší čas, který jsem mohl s mým objektivem a tělem používat při focení z ruky. Ten většinou určuji jako převrácenou hodnotu dvojnásobku ohniskové vzdálenosti. Zní to složitě ale je to jednoduché – mám ohnisko 50 mm, vynásobím dvěma, to je 100 a převrácená hodnota je 1/100 (pokud byste tento postup používali na jiném než fullframe snímači, je potřeba do toho započítat crop factor, jindy si o tomto povíme více). Většinou tento čas ještě o jeden stupeň zrychlím abych měl jistotu. Zde jsem tedy používal čas 1/125. K tomuto jsem pomocí expozimetru dosadil ISO, které vycházelo většinou na 400 nebo 500 a ISO byl právě ten parametr, kterým jsem kompenzoval případné přepaly.

Muž sedící mezi botami v hlavní budově s prodejci.

Měření a ostření

Měření expozice jsem prováděl pomocí režimu „celoplošný se zdůrazněným středem“ a ostření jsem měl nastavené jako „single shot“ (tzn. zaostřím a je zaostřeno, nefunguje žádné sledování objektu ani nic podobného) na prostředním bodu. Uznávám, že to není příliš sofistikovaná metoda, ale používám jí již několik let a jen zřídka jí měním. Jednoduše jsem na ní zvyklí a vím co od ní čekat. Fotoaparát jsem měl celou dobu v režimu kontinuálního snímání, to znamená, že když jsem podržel zmáčknutou spoušť, fotoaparát fotil velice rychle za sebou dokud jsem jí nepustil. Toto se hodí pokud zaznamenáváte nějakou akci (v tomto případě třeba chůzy nebo oblékání do kabátu) a chcete si později vybrat jaká fáze této akce vypadá nejlépe.

Dojmy

Z celého veltrhu jsem určitě nadšený. Baví mě pánská móda a tak je pro mě skvělé pozorovat jí v takovém množství a tak koncentrovanou. Měl jsem také možnost přihlížet a občas lehce poradit při vybírání zboží, které budeme v Gentleman Store prodávat. To mě také nadchlo. Co se týče fotek, jsem s nimi spokojen a některé se mi opravdu líbí. Nicméně si myslím, že v létě jsem nafotil lepší a nafotil jsem jich více. Bylo to dané i počasím, na tomto 93. ročníku nám totiž polovinu pobytu pršelo. Na pár fotografiích je to vidět. Pokud se vám někdy naskytne možnost se na Pitti Uomo podívat, určitě neváhejte, je to skvělý zážitek a skvělá přiležitost pro focení, ze které si odnesete fotografie, které v Čechách určitě nepořídíte.

Pokud se vám článek líbil a chcete se dozvědět o každém dalším, nezapomeňte mi zanechat svou emailovou adresu ve formuláři níže. Nebojte, spamovat vás nebudu, sám to nemám rád. Také mě můžete sledovat na Facebooku a Instagramu. Hodně úspěchů a dobré světlo!

Přihlašte se k odběru novinek

Hvězdičkou jsou označena povinná pole



Osobní údaje


Zde se podívejte na celou galerii